Технологія ефективного уроку

Учитель і клас: як не зірвати урок. 8 способів утримати увагу


Сильний голос
Сильний голос - прийом, що дозволяє вчителям перейняти майстерність оратора, це допомагає  "керувати класом". Кращі вчителі приходять в самий некерований клас, в якому ніхто не може навести порядок, змушують учнів робити те, що потрібно, і повертають до уроку тих, хто не слухає (або не хоче слухати). В рамках даного прийому вчителі використовують п`ять навичок.
Лаконічність. Чим менше слів, тим сильніший ефект вони виробляють. Зайва балакучість сигналізує про нервозності і нерішучості, тоді як правильно підібрані слова свідчать про підготовку та прозорості намірів.

Намагайтеся обійтися без зайвих слів, особливо якщо хвилюєтеся. Користуйтеся простими синтаксичні конструкції. В одній фразі повинна бути закладена одна проста і зрозуміла думка. За рахунок цього важлива інформація не згубиться в потоці непотрібних фраз.

Не розмовляйте одночасно з учнями. Покажіть, що ваші слова мають вагу: дочекайтеся повної тиші і тільки потім говоріть. Домігшись того, що ніхто не змагається з вами за увагу, ви показуєте, що самі будете вирішувати, кого і коли учні будуть слухати. Для досягнення цієї мети, можливо, буде потрібно перерватися на самому несподіваному місці, щоб показати таким чином, що ви не станете продовжувати, поки не оволодієте загальною увагою.

Припустимо, ви збиралися сказати: "Діти, дістаньте щоденники і запишіть домашнє завдання". Якщо вас слухали неуважно, перервіть свою промову на півслові ("Діти, дістаньте ...") і, витримавши паузу, продовжуйте. Якщо  гул і бурмотіння  як раніше заважають роботі, скоротіть фразу до мінімуму: "Діти ..." Під час цих пауз не міняйте пози, тим самим даючи зрозуміти, що, поки не встановиться тиша, ніякого продовження не буде.

Не дозволяйте втягувати себе в діалог. Заявивши якусь тему, не відволікайтеся на сторонні розмови. Цей принцип особливо важливий, коли ви робите комусь зауваження.

Припустимо, Девід штовхає стілець Маргарет. Ви говорите: "Будь ласка, Девід, прибери ногу зі стільця Маргарет". Девід відповідає: "Вона теж мене штовхає!" або "Вона хотіла зайняти мою половину!". У багатьох вчителів з'являється спокуса продовжити з'ясування: "Маргарет, все так і було?" або "Мене не цікавить, що там робила Маргарет". Тим самим ви підтримуєте тему, запропоновану Девідом, замість того, щоб залучити його в свою. Найкраще відреагувати так: "Девід, я попросила тебе прибрати ногу зі стільця Маргарет" або "Зараз же виконай моє прохання і прибери ногу зі стільця Маргарет". У цьому випадку вчитель недвозначно дає зрозуміти, що він управляє розмовою, і всі слухають тільки його.

У цій же ситуації Девід може обуритися: "Але я нічого не робив!" Навіть в даному випадку не рекомендується розвивати цю тему. Зрештою, ви не стали б робити зауваження, якби сумнівалися в його провині. Тому реагуйте так: "Я попросила тебе прибрати ногу зі стільця". До цих слів можна вже нічого не додавати.

Дивіться в очі, стійте на місці. Про що б ви не говорили, крім слів ви задіюєте невербальну комунікацію. Навіть тілом можна показати, що вас повинні слухати. Якщо ви хочете підкреслити значимість своїх слів, розверніться всім тілом і обличчям до людини, до якого звертаєтеся. Дивіться йому в очі. Стійте прямо або злегка нахиліться (останній жест свідчить, що у вас все під контролем і вас неможливо збентежити або налякати).

Стійте на одному місці, коли даєте завдання, не жестикулюйте і не відволікайтеся на сторонні справи. Людина, одночасно мовець щось і відволікається на якісь папірці, показує, що його слова не настільки важливі. Тому прийміть офіційну позу, складіть руки за спиною і покажіть, що ваші слова, як і ви самі, вагомі, значні і аж ніяк не випадкові.

Сила тиші. Зазвичай, коли вчитель нервує або боїться, що учні не будуть його слухатися, коли відчуває, що перестає управляти класом, він насамперед намагається говорити голосніше і швидше. Гучний і швидка мова сигналізує про хвилювання, страху і втрати контролю. Учні, розуміючи, що взяли гору над вами і вашими емоціями, здатні легко довести вас до істерики, що, звичайно, набагато цікавіше, ніж писати контрольну або вирішувати задачу. Гучний голос, як це не парадоксально, посилює шум в класі, і учням простіше перемовлятися пошепки.

Якщо хочете утримати увагу, говоріть повільніше і тихіше, хоча це і суперечить першому пориву. Знижуйте голос. У буквальному сенсі слова змусьте учнів прислухатися до себе. Будьте втіленням врівноваженості і незворушності.

Сто відсотків

Сто відсотків - це кількість учнів, які повинні слухати вчителя на уроці. "Це з області фантастики?" - Запитаєте ви. Анітрохи. Потрібно лише знати деякі тонкощі. Кращі викладачі домагаються слухняності позитивними і, що важливо, ненав'язливими заходами. Сто відсотків уваги досягається за рахунок вмілого використання трьох принципів.

Корекція не повинна бути ні нав'язливою, ні агресивною. Сто відсотків уваги потрібні для того, щоб ви могли вести урок. Якщо продиратися до цієї мети крізь хащі постійних зауважень, вийде замкнене коло. Роблячи догану одному учневі, ви відволікаєте від уроку всіх, навіть тих, хто слухає вас. Тому необхідно стежити за дисципліною, не відступаючи від теми уроку і з мінімальними втратами часу. Ми пропонуємо шість видів ненав'язливою корекції в порядку посилення. Постарайтеся якомога частіше вдаватися до перших положенням зі списку.

Невербальна корекція. Контактуйте з порушником дисципліни жестами чи поглядом, не відволікаючись від теми уроку. Наприклад, жестами попросіть учня опустити руку, поки ви говорите.
Позитивна групова корекція. Не кажіть зайвий раз про те, чого учень робити не повинен. Коротко нагадуйте всьому класу, чим варто займатися учневі на уроці. Наприклад: "Кожен читає по черзі; решта стежать за що відповідає". Використовуйте цей навик, коли помічаєте, що увага учнів скоро розсіється. Чим раніше ви нагадаєте, тим краще.
Анонімна індивідуальна корекція. Робіть короткі нагадування класу, як було описано вище, але в даному випадку підкреслюйте, що не всі займаються тим, чим потрібно. Наприклад: "Ми чекаємо, коли двоє замовкнуть; всі повинні дивитися на відповідального".
Індивідуальна корекція. Якщо доводиться звертатися до учня персонально, робіть зауваження непомітно для оточуючих. Підійдіть до парти порушника, нахиліться і, намагаючись не відволікати інших, швидко і тихо висловіть своє прохання. Потім продовжуйте урок. Наприклад: "Квентін, я просила всіх слухати мене, і мені б хотілося, щоб ти робив те ж саме".
Миттєва публічна корекція. Не завжди вдається зробити зауваження непомітно для інших. Публічна корекція дозволить обмежити обсяг уваги до порушника і пояснити, чого від нього чекають, а не лаяти або розповідати, що він зробив не так. Наприклад: "Квентін, куди ти дивишся Задні парти, що не позіхаємо ?!".
Покарання. Якщо не вдається оперативно, не вдаючись до крайніх заходів, вирішити ситуацію, постарайтеся не зірвати урок. Як і при інших видах корекції, карати слід швидко, ненав'язливо і без зайвих емоцій. В ідеалі вчитель повинен розташовувати арсеналом прийомів, щоб адекватно реагувати на будь-яке порушення і справлятися з ним рішуче і без вагань.

Будьте тверді і спокійні

Ловіть на ранньому етапі. Кращі вчителі миттєво помічають, що очі учня починають блукати, і припиняють його погані наміри ще до того, як той встигне щось зробити.
Подяка володіє величезною силою. Проста вдячність за те, що учень виконав ваше прохання, не тільки свідчить про виховання, але і вселяє всьому класу, що записної хуліган зробив те, що ви просили. (Подумайте, за що ще можна було б подякувати учня.) Увага відновлюється, і учні сприймають вас як спокійного і вихованого вчителя, у якого все під контролем.
Засіб, а не мета. Увага - це засіб, а не мета. Учням потрібно вас слухати, щоб досягти успіхів у навчанні. "Дивіться на мене, інакше не зрозумієте", - ця фраза скаже набагато більше, ніж така: ". Всі повинні дивитися на вчителя Якщо я прошу вас про щось, ви повинні це робити".
Універсальні вимоги. Педагоги, досконало опанували цим прийомом, підкреслюють універсальність вимог. Вони висловлюють це таким чином: "Я хочу, щоб всі сіли прямо" або, ще краще: "Ми всі повинні сісти прямо". Ці фрази підкреслюють єдність вимог на відміну від такої моделі: «Дивися на вчителя, Тревор".
Акцентуйте увагу на видимих ​​аспектах поведінки

Досягніть максимальної видимості. Знайдіть вірний спосіб зробити так, щоб порушників дисципліни було легко виявити. Не вимагайте від учнів абстрактного уваги, а попросіть їх дивитися на вчителя - це дія простіше відстежити. А ще краще, попросіть покласти олівець і подивитися на вчителя. Тепер ви спостерігаєте за виконанням двох вказівок, причому відстежити виконання першого - покласти олівець - набагато простіше, ніж відзначити, чи весь клас дивиться на вчителя.
Покажіть, що все контролюєте. Не просто давайте вказівки, а й стежте за їх виконанням, при цьому учні повинні розуміти, що ви не спите. Кожні пару хвилин озиратися клас зі спокійною посмішкою, щоб перевірити, чи все йде за планом. Перед тим як щось попросити, обов'язково робіть паузу і дивіться на учнів. Проговаривайте все, що бачите: ".. Спасибі, Пітер Спасибі, Марісса Перший ряд, дивимося на мене". Тим самим ви підкреслюєте, що спостерігаєте за всіма і помічаєте, хто чим зайнятий, немов у вас є "радар".

За сторінками книги

«От знаний к навыкам. Универсальные правила эффективной тренировки любых умений»Дуг Лемов Кейти Ецци Эрика Вулвей

2 комментария:

  1. Я училась в большом, очень шумном классе. Мне было жаль учителей. Учителя разными способами пытались нас успокоить, но не у многих это получалось. Кто-то кричал, кто-то давал задания, кто-то выходил из класса. Но были такие учителя, от взгляда которых все успокаивались и в классе становилось тихо. Это магия. Сегодня дети все больше испытывают учителей, нормы хорошего поведения уже не прививаются с пеленок.Вот поэтому очень трудно объяснить детям, почему это хорошо, это плохо.

    ОтветитьУдалить
    Ответы
    1. Не тільки діти всі різні, але і вчителі різні. кожну годину учень спілкується з новим вчителем, що має певний настрій, певну манеру. Як до кожного учня потрібний підхід, так і до кожного вчителя потрібно "налаштування". А це не завжди просто.

      Удалить