Педагогічна діяльність

Використання інноваційних технологій з метою активізації пізнавальної діяльності учнів

 Мета сучасної школи - виховання людини, що не тільки володіє певним обсягом знань, але і здатну самостійно, критично мислити, аргументовано відстоювати свою точку зору, застосовувати теоретичні знання для вирішення конкретних практичних проблем.
      На сучасному етапі розвитку країни перед школою стоїть завдання: перетворити процес навчання на потужну сферу розвитку дитини.
      Суспільство потребує самостійну особистість, здатну до  саморозвитку та самовдосконалення, яка вміє знаходити ефективні способи вирішення проблеми, здійснювати пошук потрібної інформації, критично мислити і вступати в дискусію,
комунікацію.
     
Навчання - оволодіння системою математичних знань і вмінь, необхідних для застосування у практичній діяльності, вивчення суміжних дисциплін, продовження освіти; для інтелектуального розвитку, формування якостей особистості, необхідних людині для повноцінного життя в сучасному суспільстві. Під час навчання потрібно сформувати ясність, і точність думки, критичність мислення, розвивати інтуїцію і логічне мислення, тренувати здатність до подолання труднощів. Для активізації пізнавальної діяльності учнів я застосовую систему методів. У технологіях, заснованих на колективному способі навчання, навчання здійснюється шляхом спілкування в динамічних або статичних парах, динамічних або варіаційних групах, коли кожен навчає кожного, особлива увага звертається на варіанти організації робочих місць учнів і використовувані при цьому засоби навчання. Збільшення питомої ваги самостійної навчальної роботи школярів на уроці - перша умова досягнення необхідного рівня знань. Тому більшу частину часу на уроці відводжу на самостійну роботу, яка нерідко проводиться в парах. Не варто доводити, що навіть робота в малих групах значно підвищує активність учнів. Рівень підвищення пізнавальної активності в парах значно вище. Крім того, створюються умови для їх природного спілкування. Робота учнів на моїх уроках ведеться в основному в статичних парах. У такій парі сидять за однією партою учні постійно міняються ролями вчителя і учня. Вони можуть навчати один одного, працюючи в режимі "взаємоконтроль". На мій погляд, статична пара є одним з ефективних механізмів, що забезпечують регулярне спілкування учнів один з одним на уроці і відповідно значне підвищення мовної і мисленнєвої активності кожного учня. Кожен учень отримує можливість говорити, відповідати, пояснювати, доводити, підказувати, перевіряти, оцінювати, коригувати помилки в момент їх виникнення, відповідати на питання і задавати їх. Тому, починаючи з 5 класу, я привчаю учнів до роботи в парах. При вивченні нових понять, визначень учні проговорюють їх одне одному. Після проведення тестових робіт виконують взаємоперевірку. На узагальнюючих уроках виконують самостійну роботу в парах, де мають можливість навчати один одного. Хочеться відзначити, що при самостійній роботі учні працюють в різному темпі. Це залежить не тільки від рівня підготовленості, але і від їх індивідуальних фізіологічних особливостей. Щоб подолати в процесі навчання нерівність, даю учням диференційовані завдання. Розподіляю їх між учнями на основі своєї суб'єктивної оцінки, або надаю школярам самим зробити вибір, що створює в класі сприятливий клімат. У дітей виникає почуття задоволення після кожного вірно виконаного завдання. Успіх, отриманий в результаті подолання труднощів, дає потужний імпульс підвищення пізнавальної активності. В учнів, у тому числі у слабких, з'являється впевненість у своїх силах. Вони не відчувають страху перед новими завданнями. Хочеться зауважити, що індивідуальна робота з учнями виключно плідна так як, визначивши індивідуальні можливості школяра, підбираю йому таку систему завдань, яка йому по силам і в той час вимагає не простого відтворення формули або рішення по запам'ятається зразком, а роботи зі строго визначеною для нього часткою творчої самостійності. Індивідуальну роботу організовую на всіх етапах уроку. Найчастіше її використовую при закріпленні, повторенні та організації різних вправ. Фронтальна форма організації навчання так само незамінна на моїх уроках. Вона дозволяє виховувати в дітях почуття колективізму, навчити міркувати і знаходити помилки в міркуваннях учнів. Таку форму організації уроку застосовую при вивченні нового матеріалу та закріпленні. Поряд з індивідуальною і фронтальною формами організації уроку використовую групову форму. Вже з 7 класу практикую роботу в групах. Перед багатьма учнями стоїть проблема спілкування учень-учитель. Їм важко буває поставити запитання, попросити пояснити знову через індивідуальних здібностей особистості. У однокласників простіше запитати незрозуміле, отримати консультацію і попросити пояснити. Значить, треба організувати роботу так, щоб у потрібний момент на допомогу міг прийти однокласник, щоб можна було запитати, з'ясувати, і при цьому не було страшно отримати незадовільну оцінку. Цьому і сприяє групова форма роботи. Клас розбивається на кілька груп по 4 людини. Діти в групи організовані з різним рівнем розвитку. У групі призначається старший, який допомагає вчителю в організації роботи, проставляє оцінки. Всі групи отримують завдання. Завдання виконують всі в групі, при цьому йде обговорення, опитування один одного. Кожен бере участь у роботі, вносить свій посильний вклад. Потім група повинна захистити перед класом своє рішення, вислухавши всі групи або частину груп, учні приходять до спільного висновку. Таким чином, всі учні весь корисний час час витрачають на досягнення головної мети уроку. Учитель спрямовує роботу, частково допомагає, коригує. Створюються сприятливі умови для: розуміння учня і поваги до учня; допомоги з боку учнів і вчителя при необхідності (допомога непомітна, грамотна, посильна); того, щоб учень в кінці уроку отримав задовільну оцінку за свою працю. При цьому при груповій роботі праця учня оцінюється двома видами оцінки: самооцінка, оцінка групи. Учень сам собі виставляє оцінку на якомусь етапі уроку, критерій оцінки пропонує вчитель. Оцінка групи виставляється після обговорення членами групи вкладу кожного учня при вивченні якого-небудь питання. Досвід показує, що сильний учень, що допомагає слабкому в групі, отримує при цьому не меншу користь, ніж учень слабкий, оскільки його знання на максимальному рівні активізуються і закріплюються саме при поясненні своєму товаришеві. Таким чином, робота в групах корисна для всіх членів групи. Роботу в групах, в основному, проводиться на повторительно-узагальнюючих уроках. Як педагог, я не можу не замислюватися над тим, що чекає моїх учнів. Але підготовка випускників до майбутнього полягає не тільки в тому, щоб дати їм якомога більше знань з предмета. Випускники повинні освоїти нові життєво необхідні навички у зв'язку з тим, що сучасні технології все глибше проникають в їхнє життя. Змінюються цілі і завдання, що стоять перед сучасною освітою: акцент переноситься з засвоєння знань на формування компетентності, відбувається переорієнтація його на особистісно-орієнтований підхід, протилежний психолого-орієнтованої, безособистісної педагогіці. У сьогоденні неабияке місце займають сучасні комп'ютери, електронні ресурси, доступ в Інтернет. Це спонукало мене і сприяло впровадженню нових педагогічних технологій в свою педагогічну діяльність. Виростити успішного в житті людини - дорого коштує, і до цього потрібно прагнути. Що таке успіх у житті? Це можливість для високорозвиненої особи утвердитися в непростих сучасних умовах, вміти здобувати знання, систематизувати їх і використовувати на практиці. Сформувати і відпрацювати дані навички дозволяють сучасні освітні технології, які ведуть учня до успіху Людина за своєю природою більше довіряє очам, і величезна частина інформації сприймається ним через зоровий аналізатор. Враховуючи це, я вирішила спробувати мобілізувати зорове сприйняття дітей, застосовуючи мультимедійні презентації, при цьому організувати роботу з розвитку наочно-образного мислення, уваги, пам'яті, створити позитивну мотивацію. Позитивна мотивація до пізнавальної діяльності може бути результатом такого інтересу до незвичайних уроків, з якими раніше школярі не зустрічалися. У якості однієї з форм навчання, стимулюючих учнів до пізнавальної діяльності, я пропоную учням або групі учнів створення мультимедійної презентації, що супроводжує вивчення будь-якої теми курсу. Використання інформаційних технологій для активізації пізнавальної діяльності на уроках може відбуватися на різних етапах уроку і типах уроків. Практикую проведення таких уроків, як при викладі нового матеріалу, так і при повторенні пройденого. Для організації ефективного навчання необхідно підбирати різні форми і методи навчання, оскільки працюємо ми з дітьми, а кожна дитина особистість, до кожної потрібно знайти свій підхід.

4 комментария:

  1. Всі інновації повинні проходити при вивченні особистості учня, враховувати їхні інтереси і їх властивості. Останнім часом, дуже багато інновацій, проте мало результатів. Довайте добре пізнаємо своїх вихованців, запитаємо чого вони хочуть, подумаємо, що ми можемо.

    ОтветитьУдалить
    Ответы
    1. Вчитель постійно пізнає своїх вихованців, вони змінюються, ми змінюємось, час активно вносить зміни. Треба досягати гармонії, щоб всім було затишно і комфортно. Наша задача - успішна особистість. Досягаємо успіхів разом.

      Удалить
  2. Нас учили просто - доска, мел, книги, тетради. Сейчас есть все, чтоб сделать обучение более интересным. Однако все больше детей задают вопрос:"Зачем это нужно?"

    ОтветитьУдалить
    Ответы
    1. Сьогодні відповідь одна: знання - дорога до успіху. А кому не потрібний успіх?

      Удалить